Home

Home - Reizen - Nederland, Ameland 2023 - Donderdag 28 september 2023

Robben.

Verstekeling.

We hebben een stuk beter geslapen dan gisteren in Hotel Restaurant de Jong in Nes, Ameland.
Dat komt vooral omdat de buikklachten van Pia in de loop van gisteren helemaal zijn verdwenen. We worden wel vroeg wakker, maar dat komt waarschijnlijk omdat we gisteren vroeg zijn gaan slapen.
Het ontbijt is net als gisteren goed en ook nu nemen we een paar broodjes mee voor de lunch.
Na het ontbijt belt Tom met bedrijf dat expedities op de Waddenzee, Expeditie Waddenzee, organiseert en reserveert twee plaatsen voor 14:00 vanmiddag.

Vandaag willen we naar het Oerd fietsen, een natuurgebied aan de oostkant van Ameland, dat bestaat uit oude hoge duinen en vochtige duinvalleien waar het zeewater door geulen vrij in en uitstroomt als gevolg van de getijden.
Als we wegfietsen, eerst richting strand, merken we dat het frisser is dan gisteren, het is ook veel meer bewolkt en er staat veel meer wind. Gelukkig zijn we op dit weer gekleed, en op de heenweg hebben we gelukkig de wind mee.
Vlak voor het strand slaan we rechtsaf het fietspad naar het Oerd op. Dit is net als gisteren een goed en breed schelpenpad.
We fietsen bijna de hele weg door de duinen, soms op en neer en het landschap is mooi en afwisselend. Onderweg zien we ook nog een konijn, en op de terugweg zelfs fazanten. Het is rustig, we komen weinig andere fietsers tegen.
Het fietspad eindigt bij een duin met de naam Oerdblinkert, een duin van bijna 24 meter hoog met aan de voet een schuilhut met toilet en bovenop een uitzichtpunt. Natuurlijk lopen we naar boven, we zijn de enige mensen boven, en genieten van het uitzicht over zowel de Noordzee als de Waddenzee. In de verte zien we Schiermonnikoog liggen.
Het wordt langzamerhand steeds drukker boven op het duin. Als we weer beneden zijn zien we dat er zeker een tiental fietsen staat.
Rustig fietsen we terug en we stoppen onderweg nog even op een plek met een mooi uitzicht over de waterrijke weilanden achter de duinen. Hier lopen veel schapen rond.

Rond 12 uur zijn we terug in Nes, en Tom wil nog even in Nes rondkijken.
Op een bankje ergens in Nes eten we de broodjes op die we bij ons hebben.
We lopen rond en maken een paar foto's.

Kwart voor 2 fietsen we naar de pier waar de boot waarmee we op expeditie gaan, de Brakzand, ligt aangemeerd. Er gaan nog ongeveer 15 mensen mee en twee schoolklassen.
De expeditie bestaat uit het vissen met een sleepnet en uitleg krijgen over de vangst en varen langs een zandplaat waar vaak robben liggen.
De bemanning bestaat uit een kapitein en een jonge man die de rest van het werk doet, touwen losgooien en vastmaken, barman zijn en vooral uitleg geven. Hij doet dat met heel veel elan en de schoolkinderen vinden het prachtig. Voo zover wij dat kunnen nagaan weet hij wel waar hij over praat.
Het vis vangen is vooral bestemd voor de schoolkinderen waarvan de meesten het heel erg spannend vinden.
Na een tijdje komen we bij de zandplaat en er liggen inderdaad een twintigtal robben. De boot blijft stil liggen, er kunnen foto's gemaakt worden, en na een tijdje hobbelen de robben allemaal vrijwel gelijktijdig naar het water. Dan vaart ook de boot weer verder.
Opeens horen we een dreun en ligt de boot vrijwel stil, een zandbank die zich in de vaargeul heeft verplaatst. Na wat manoevreren komt de boot weer los en vaart verder terug naar de pier van Ameland.
Al met al zijn we ongeveer 2,5 uur onderweg geweest, niet heel erg spannend maar wel leuk om mee te maken.

Terug bij het hotel zetten we de fietsen vast op de fietsendrager achter op de auto, we moeten morgen erg vroeg weg. We zien dat er een koelkast voor ons is neergezet voor onze kamer.
We bespreken een tafel in het restaurant van het hotel, we hebben er eergisteren ook gegeten en we hebben het idee dat de keuze in alle restaurants die we hebben gezien wel ongeveer hetzelfde is.
We wandelen nog een stukje en drinken dan wat bij een van de restaurants, NesCafe. Dit ziet er leuk uit maar het is toch niet onze smaak, we vinden het een beetje bekakt.
We lopen terug naar Restaurant De Jong en eten Mixed Meat en Beef Teriyaki. Het smaakt ons goed.
Als we zijn uitgegeten rekenen we alles af, de kamer en twee keer de restaurantrekening. En we krijgen onze ontbijtpakketten voor morgenochtend mee.

Geschreven op: 2023-09-30

Disclaimer

We vertellen wat we hebben gedaan en hebben meegemaakt tijdens een reis en we vertellen ook wat we daarvan vinden; niet meer en niet minder.

Dit is geen reisgids, en evenmin een advies om een plaats wel of niet te bezoeken. Daarvoor zijn andere sites.
Onze mening over plaatsen waar we hebben gegeten, gedronken of geslapen zijn niet bedoeld als (positieve of negatieve) beoordeling, ook daarvoor zijn andere sites.
Het is ons beeld van de situatie op een zeker moment en dat beeld is beïnvloed door onze stemming, het weer en vele andere factoren.